Ugrás a tartalomra

Bútorvásárlás magyar módra - Piackutatás

2022.03.31.

A 2021. év végén a Magyar Bútor és Faipari Szövetség – Fabunió megbízta az EFFIX- Marketing Kft.-t azzal, hogy végezzen országos felmérést a bútorvásárlók, illetve bútort vásárolni szándékozók körében igényeik, véleményeik, preferenciáik megismerése céljából. A teljes dokumentum elérhető honlapunkon.

A kutatás célcsoportja a 18-65 éves hazai lakosság volt, akik terveznek bútort vásárolni a következő 2 évben, és legalább részben döntéshozók ebben a kérdésben. A vizsgált minta nagysága 1000 fő, amely reprezentatív a  célcsoportra a következő jellemzők mentén: nem, korcsoport, végzettség, lakóhely típusa és régió. Az adatfelvételre 2022 februárjában került sor.

Főbb eredmények

A következő 1-2 évben bútorvásárlást tervezők körében a 18-65 éves lakosság demográfiai összetételéhez képest nagyobb arányban fordulnak elő közép- vagy felsőfokú végzettségűek, ami általában nagyobb vásárlóerőt is jelent. Továbbá felülreprezentáltak közöttük a Budapesten és egyéb városokban élők, valamint az 50 év alattiak.

A fogyasztók Inkább nagyobb bútorok vásárlását tervezik, és átlagosan nézve nem csak 1-1 darabot. Az átlagos rászánt büdzsét tekintve többszázezret terveznek költeni összköltésben, azonban ha adott bútor kategórián belül nézzük a tervezett összegeket, akkor azt láthatjuk, hogy inkább az alacsonyabb árú darabokat tervezik megvásárolni. Ez a spórolási szándék különösen igaz azokra, akik nem terveznek asztalost megbízni. Akik szakembert kívánnak alkalmazni, azok jóval nagyobb összeget hajlandóak rászánni a kívánt bútordarabra.

A megkérdezettek számára az otthon elsősorban a kikapcsolódás helyszíne. Élvezik a bútorvásárlást, a lakberendezés folyamatát, még akkor is, ha csak mintegy fele-fele arányban tartják életre szóló lakhelyüknek a jelenlegit.

A bútorvásárlási döntéseknél a saját véleményükön kívül elsősorban a családnak van beleszólása. Ismerősök, barátok szava csak feleannyi ember számára fontos. A szakemberek közül az asztalos véleménye fontos - nyilván leginkább azoknak, akik vele dolgoztatnak -, míg a kereskedő vagy belsőépítész szava nem nyom annyit a latba.

A mérlegelendő szempontok közül bútorvásárlásakor úgy tűnik, inkább a racionális oldaluk kerekedik felül, így az olyan praktikus szempontok számítanak döntőnek, mint a minőség, a tartósság és a funkcionalitás. Az ár is fontos, de csak ezek után következik a sorban. Az egyediséget, márkanevet, divatosságot az említett szempontoknál sokkal kevésbé tartják lényegesnek, legalábbis tudatosan.

A bútorok minőségével kapcsolatban a potenciális vásárlók érzékelnek egyfajta romlást, kevésbé találják tartósnak azokat, pedig ez fontos lenne számukra, így sokan minőségi okokból választanak kisebb asztalost a nagy bútoráruházak helyett. Ez különösen jellemző az átlagnál sokkal jobb anyagi körülmények között élőkre.

Sokaknál megmutatkozik az igény, hogy előnyben részesítenék a magyar gyártmányú bútorokat, azonban jelenleg sem a magyar, sem pedig a külföldi márkákkal nincsenek igazán tisztában. Amikor spontán kellett kedvelt márkákat említeniük, csak nagyon kis százaléknak sikerült.

A bútorstílusok közül az eredmények szerint jelenleg inkább a modern, egyszerű vonalak népszerűek, míg az egyedibb, pl. indusztriális vagy bohém stílusokat csak bizonyos szegmensek kedvelik igazán.

Összefoglaló: Pakainé dr. Kováts Judit, dr. Bednárik Éva

A fenti program megvalósítására az Európai Szociális Alap forrásai terhére, európai uniós finanszírozásból, a GINOP-5.3.5-18-2020-00180 sorszámú projekt keretében kerülhetett sor.

A teljes kutatás az alábbi linken érhető el: